Sunday 29 January 2012

Manfaat Daripada Buah Terung


Oleh: W.K. Faizee


            Kempen bumi hijau kini sudah dikenali ramai masyarakat Malaysia. Mereka kini peka tentang pentingnya kempen yang telah di jalankan oleh kerajaan di dalam mengurang kos perbelanjaan isi rumah. Matlamat utama program ini ialah untuk menggalakkan rakyat bercucuk tanam bagi mengeluarkan sendiri bahan makanan harian seperti sayur-sayuran, ulam-ulaman dan buah-buahan. Kempen ini akan dapat mewujudkan kesedaran dan minat rakyat terhadap pertanian terutama dikalangan penduduk-penduduk taman perumahan di bandar. Kempen ini adalah dapat mewujudkan kesedaran terhadap makanan segar, berkhasiat dan selamat dimakan disamping persekitaran perumahan yang cantik dan menarik.
  
            Kempen ini menggalakkan amalan bercucuk tanam tanaman makanan berkonsepkan laman dapur atau ‘edible landscape’, secara menanam tanaman bersesuaian dengan ruang sedia ada dan memenuhi keperluan keluarga serta dapat menekankan konsep pengeluaran makanan untuk kegunaan sendiri. Justeru itu, kita akan melihat manfaat buah terung kepada mereka yang menanam terung khasnya didalam menyahut seruan kerajaan ini.

            Nama botaninya ialah Solanum Melongena L dan ia termasuk dalam keluarga Solanaceae ini adalah tumbuhan yang tumbuh menegak. Semua bahagian pokoknya diselaputi lapisan kelabu dan sesetengahnya adalah berduri. Tinggi pokok terung ini boleh mencecah sehingga 1 meter. Daunnya pula ringkas dan bersusun berselang–seli dan tangkai daunnya berukuran 10 sm panjang. Asal terung adalah dari sekitar kawasan antara negara India dan Myanmar. Tumbuhan ini banyak ditanam dan mempunyai variasi yang sangat luas. Ia memerlukan cuaca yang panas dan kini banyak ditanam di timur dan barat Asia, Eropah dan Amerika Syarikat.

     Terung mempunyai pelbagai bentuk dan jenis. Antaranya bulat, bujur dan berbentuk buah pir. Terung juga mempunyai warna yang pelbagai iaitu putih, hijau, kuning, ungu, hitam dan campuran warna. Buah Terung mengandungi vitamin A, B dan C, potassium, karotena, protein dan lemak. Selain itu ia juga mengandungi mineral besi, serabut niasin dan karbohidrat serta kaya dengan kalium untuk memulihkan paras natrium dalam badan.  

     Semua bahagian terung digunakan dalam perubatan herba. Sesuai dengan sifatnya yang menyejukkan, buah terung menghasilkan beberapa kesan antiseptik yang dikatakan boleh mengurangkan demam, merendahkan tahap kolestrol darah dan sesuai sebagai diet untuk menolong mengawal tekanan darah tinggi. Ia juga dapat mengaktifkan peredaran darah,  menyejukkan darah serta menyahkan toksin. 

     Ianya boleh dikisar dan kemudian diminum bagi mereka yang tidak lawas kencing. Ia juga dapat menghindarkan kesan-kesan hormon yang mengakibatkan beberapa jenis barah. Selain itu jika anda termakan cendawan beracun, terung adalah penawarnya. Terung juga baik diamalkan oleh wanita mengandung. Ia membekalkan folate sejenis vitamin yang menjaga kesihatan janin dalam kandungan.

     Selain buahnya, daunnya juga boleh dijadikan ubat untuk kegunaan sendiri. Air rebusan daunnya boleh diminum untuk menyembuhkan luka dan juga pendarahan dalaman juga penyejuk kepada luka akibat terbakar. Bagi mereka yang menghidap penyakit diabetes, asma, kolera, bronkitis, dan sakit atau susah buang air kecil boleh juga meminum air rebusan daun ini. 

     Sememangnya banyak kegunaan buah terung ini. Disamping khasiat yang  banyak berguna untuk kesihatan kita, terung dapat dijadikan menu dalam masakan kita seharian yang serba ringkas dan menjimatkan. 

1 comment:

  1. Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..😉

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay👇🏻
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete